Pages

21.04.2008

CRR'DE 25 NİSAN - IVO POGORELICH



25 Nisan 2008, Cuma

Ivo Pogorelich

Piyano Resitali


Program:

L. van Beethoven: Sonata, Op.111

L. van Beethoven: Sonata, Op.78

Ara

J. Brahms: Intermezzo, Op.118, no.2

S. Rahmaninof: Sonata, no. 2, Op.36

Bilet Fiyatları: 24.00-15.00YTL

Ivo Pogorelich Hakkında
Ivo Pogorelich, 1958’de Belgrad’da dünyaya gelmiştir. İlk piyano derslerini yedi yaşındayken almış ve ardından 12 yaşındayken Merkez Müzik Okulu'nda ve ardından Çaykovski Konservatuarı’nda eğitim görmek amacıyla Moskova’ya gitmiştir. 1976’da tanınmış piyanist ve öğretmen Aliza Kezeradze ile birlikte yoğun çalışmalara başlamış ve 1980’de onunla evlenmiştir. Evlilikleri Aliza’nın 1996’daki vefatına kadar sürmüştür. Ivo Pogorelich, 1978’de Terni’deki (İtalya) Casagrande Yarışması’nı ve 1980’deki Montreal Uluslararası Müzik Yarışması’nı kazanmış ancak kendisini dünya çapında üne kavuşturan, kazanamadığı bir ödül olmuştur. 1980’de Varşova’da Uluslararası Chopin Yarışması’na katılmış ve burada üçüncü turda elenmesi ciddi tartışmalara neden olmuş ve müzik dünyasının dikkatlerini bu piyanistin üzerine çekmiştir.
1981’de New York’taki Carnegie Hall’de verdiği ilk resitalden bu yana Ivo Pogorelich, aralarında ABD, Kanada, Avrupa, Japonya, Güney Amerika ve İsrail’in de bulunduğu, dünyanın dört bir yanındaki ünlü konser salonlarında sergilediği bütün performansları nda kendisine özgü bir hava yaratmıştır. Berlin ve Viyana Filarmoni orkestraları, Londra’nın tüm orkestraları, Chicago Senfoni, Boston Senfoni Orkestrası, New York Filarmoni ile Paris Orkestrası gibi belli başlı birçok orkestra ile birlikte sahne alması için davetler almıştır. Nerede ve ne zaman sahneye çıkarsa çıksın, müziği çarpıcı bir şekilde yorumlaması, sahip olduğu yeteneğin ve entelektüelliğ inin orijinalliğini her seferinde bir kez daha doğrulamaktadı r. New York Times’ın da bir zamanlar yazdığı gibi “Her bir notayı tam olarak ve kendisine has bir duygu ve ifade ile çalıyor. Sanki tek başına bir orkestra gibi.”
Ivo Pogorelich, birçok genç müzisyeni destekleyerek, topluma da yardımcı olmaktadır. 1986’da yurtdışında daha fazla eğitim almaları amacıyla genç sanatçılara burs vermek amacıyla Hırvatistan’da bir vakıf kuran Ivo Pogorelich, 1989’dan itibaren de Bad Wörishofen’de Ivo Pogorelich Festivali’ni düzenlemeye başladı. Bu festivalin amacı, genç ve umut vaat eden müzisyenlere, tanınmış sanatçılarla birlikte sahneye çıkma fırsatı vererek onları kariyerlerinin başlangıcında desteklemektir. Ivo Pogorelich Piyano Yarışması ise ilk kez 1993’de Kaliforniya’da düzenlenmiştir.
Piyanist, bir hastane inşa etmek ve Saraybosnalılara tıbbi destek sunmak amacıyla 1994’te Saraybosna’da bir vakıf kurdu. Bunu izleyen yıllarda UNESCO’nun şemsiyesi altında çeşitli konserler düzenlendi. Ivo Pogorelich ayrıca Kızılhaç için, Saraybosna’nın yeniden inşası için, kanser ve doku sertleşmesi gibi hastalıklarla mücadeleye destek olmak amacıyla da birçok yardım amaçlı konser verdi. 1988 yılında da UNESCO tarafından “İyi Niyet Elçisi” seçildi.
Ivo Pogorelich, 1982’de Deutsche Grammophon sanatçısı oldu. DG etiketiyle, aralarında Mozart’ın Piyano Sonatları, Bach’ın Süitleri ve Scriabin’in Piyano Sonatları ile Çaykovski’nin 1 numaralı Piyano Konçertosu’nun da bulunduğu 15’den fazla albüm yayınladı. DG 2006’da, Ivo Pogorelich’in seslendirdiği Bach, Scarlatti ve Beethoven eserlerinin DVD’lerini yayınlamaya başladı.

Program Hakkında


Ludwig van BEETHOVEN (1770–1827)
SONAT, No.32, Do minör, Opus 111
--Maestoso, allegro con brio ed appassionato
--Arietta. Adagio molto semplice e cantabile
Beethoven’in yazı stili yönünden üç döneme ayrılan bestecilik hayatının son döneminin en mükemmel örneklerinden sayılan do minör sonat, bestecinin yazdığı son piyano sonatıdır. 1821-22 yıllarında Missa Solemnis ile aynı dönemde yazılan ve ‘sessizliğe bir prelüd’ olarak nitelendirilen, gerilimi, umutsuzluğu ve sonunda yüceliği anlatan eserin girişi, yoğun acı ve sır dolu bir atmosfer yaratır. Ancak bu sessiz ve gizemli bekleyiş temasının ardından hırçın duygu fırtınalarından biri gelir. Sonatın hem zıt, hem tamamlayıcı olan bölümlerinden ikincisi dingin ve huzur dolu yakarıştır. Piyanist Edwin Fischer’a göre do minör sonatta, “amansız, durmak bilmeyen birinci bölüm hayat mücadelesini ve ikinci bölüm bütün bunların ötesinde, ayrıntıların önemini yitirdiği bir dünyayı çizer”.

SONAT, op.24, Fa Diyez Majör, Op.78

--Adagio cantabile – Allegro ma non troppo
--Allegro vivace
Beethoven besteciliğin orta bölümünün doruğu kabul edilen Waldstein ve Appassionata başlıklı piyano sonatlarından sonra beş yıl süre ile piyano sonatı bestelememiş, bu alanda ancak 1809’da iki eser yazmıştır: Op.78 fa diyez majör sonat ve Op.79 sol majör sonatina. İki bölümlü opus 76 sonatı Beethoven, Kontes Terese von Brunsvick’e ithaf etmiştir.
Ara
Johannes BRAHMS (1833–1897)
İNTERMEZZO, Op.118, no.2
Brahms ,opus 117, 3 İntermezzo’dan sonra, 1892’de Bad Ischl’de opus 118, 6 piyano parçasını bestelemiştir. İlk kez 7 Mart 1894’te Londra’da, Clara Schumann’ın da öğrencisi olan Macar piyanist Ilona Eibenschütz’ün seslendirdiği 6 parça, 1. İntermezzo (La minör), 2. İntermezzo ( La Majör ), 3. Balad (Sol minör), 4. İntermezzo (Fa minör), 5. Romanze (Fa Majör) ve 6. Intermezzo (Mi bemol minör)’dur. İki numaralı İntermezzo, berrak, duru, asude havası ile seçkinleşir.

Sergey RAHMANİNOF (1873–1943)
SONAT, No.2, Si Bemol minör, Op.36
--Allegro
--Lento
--Allegro molto
Rahmaninof ikinci piyano sonatı üzerinde çalışmaya 1913’ün bahar aylarında Roma’da başlamış, eseri daha sonra Moskova’da tamamlamıştır. Rahmaninof sonata başladığında Roma’da, Piazza de Spagna’da bir apartmanda yaşamaktaydı. Çaykovski’in kardeşi Modest’in (Rahmaninof’un Francesca da Rimini operasının libretto yazarı) de aynı binada yaşamakta, hatta Piyotr İlyic Çaykovski, apartmanı kalabalıktan kaçıp sığınmak için bir köşe olarak kullanmaktaydı . Rahmaninof, eseri, Edgar Allan Poe’nun bir şiiri üzerine kurulu koral senfonisi ‘Çanlar’la aynı dönemde tamamlamış ve ‘çanlar’, senfoni gibi sonata da egemen olmuştur. Müzikal yönden bağlantılı üç bölümden oluşan 2. sonatta, birinci ve üçüncü bölümde karşıt iki tema, orta bölümde ise serbestçe kullanılan tek tema vardır. Rahmaninof eseri 18 yıl sonra 1931’de tekrar elden geçirmiştir.

0 yorum: