Sanat tarihinde Barok devri Avrupa’da 16.yüzyılın ortasından 18.yüzyılın ortalarına kadar süren, kısaca Rönesans klasisizme kadar devam eden, yeni bir sanat tarzının ve akımının egemen olduğu bir devirdir. Barok kelimesinin, düzensiz yontulmuş inci anlamında Portekizce ve İspanyolcadan geldiği söylenir. Barok sözcüğü ile Rönesans’ın sakin ve dengeli tarzına tamamıyla zıt, heyecanlı ve coşkulu bir sanat anlatılır. Barok sanatı, önce İtalya’da 16. yüzyılın ilk yarısında, mimari ve resim sanatlarında görülür. (Michelangelo gibi )…Renk, süsleme, anlatım ile özelleştirilen ve çeşitli müzik parçalarını bir büyük bütün içinde birleştirmeye çalışan Barok tarzı , füg, suit, senfoni, oratoryo, kantat ve opera yeni müzik şekillerinin doğuşunda etkili oldu. Şekil zenginliği ve müzikal anlatım Bach’ın eserlerinde en yüksek noktasına ulaştı. Bu döneme damgasını vuran ünlü dahi besteci Bach’tır.
BAROK DÖNEM BESTECİLERİ
Giacomo Carissimi (1605-1674) : Oratoryo ve din dışı kantat şeklinin İtalya'da ilk yaratıcısıdır.
Jean Baptiste Luly (1632- 1687): Floransalı besteci, Fransız vatandaşlığına geçti. Pek çok opera besteledi. Fransız zevkine uygun eserleri ile Fransız operasının kurucusu sayıldı.
Arcangelo Corelli ( 1653- 1713 ) : İlk defa sonat örnekleri vererek , sonat şeklinin gelişmesinde önemli rol oynadı. Dünyanın ünlü keman virtüozlarından birisi idi. 12 konçerto grosso'su vardır.
Alessandro Scarlatti ( 1660-1725) : İtalya'da Monteverdi ile başlayan ciddi opera gelenğini sürdürdü. Birçok opera, oratoryo ve dini müzik eserleri ve enstrüman parçaları yazdı.
Francois Couperin ( 1668-1773 ) : Fransız müzik tarihinde aynı aileden gelen Couperin'ler arasında büyük Couperin olarak anılır. Fransız enstümantal müziğinin gelişimini sağlamıştır.
Antonio Vivaldi ( 1678-1741) : İtalya'nın en büyük keman vitüozlarından sayılır. Operalar besteledi. Konçerto şeklini geliştirdi. 450 tane konçerto yazd . özellikle çok popüler olan Mevsimler Vivaldi 'nin şaheseridir.
Jean Philippe Rmameau ( 1683-1764) : Organist olan besteci, aynı zamanda yeni armoni biliminin de kurucudur. Armoni üzerine eserler yazdı. Bir çok opera ve klavsen eseri besteledi. Teorik eserleri de besteleri kadar ünlüdür. Yaylı çalgılarda çift tel pizzicatoyu ilk defa kullanan Rameau'dur. Armoni İncelemesi adlı teorik kitabında akoların oluşmasından , çevrilmesine ve üst üste gelmesine kadar bir çok teknik konuya çözüm getirdi.
BAROK DÖNEM BESTECİLERİ
Giacomo Carissimi (1605-1674) : Oratoryo ve din dışı kantat şeklinin İtalya'da ilk yaratıcısıdır.
Jean Baptiste Luly (1632- 1687): Floransalı besteci, Fransız vatandaşlığına geçti. Pek çok opera besteledi. Fransız zevkine uygun eserleri ile Fransız operasının kurucusu sayıldı.
Arcangelo Corelli ( 1653- 1713 ) : İlk defa sonat örnekleri vererek , sonat şeklinin gelişmesinde önemli rol oynadı. Dünyanın ünlü keman virtüozlarından birisi idi. 12 konçerto grosso'su vardır.
Alessandro Scarlatti ( 1660-1725) : İtalya'da Monteverdi ile başlayan ciddi opera gelenğini sürdürdü. Birçok opera, oratoryo ve dini müzik eserleri ve enstrüman parçaları yazdı.
Francois Couperin ( 1668-1773 ) : Fransız müzik tarihinde aynı aileden gelen Couperin'ler arasında büyük Couperin olarak anılır. Fransız enstümantal müziğinin gelişimini sağlamıştır.
Antonio Vivaldi ( 1678-1741) : İtalya'nın en büyük keman vitüozlarından sayılır. Operalar besteledi. Konçerto şeklini geliştirdi. 450 tane konçerto yazd . özellikle çok popüler olan Mevsimler Vivaldi 'nin şaheseridir.
Jean Philippe Rmameau ( 1683-1764) : Organist olan besteci, aynı zamanda yeni armoni biliminin de kurucudur. Armoni üzerine eserler yazdı. Bir çok opera ve klavsen eseri besteledi. Teorik eserleri de besteleri kadar ünlüdür. Yaylı çalgılarda çift tel pizzicatoyu ilk defa kullanan Rameau'dur. Armoni İncelemesi adlı teorik kitabında akoların oluşmasından , çevrilmesine ve üst üste gelmesine kadar bir çok teknik konuya çözüm getirdi.
Jan Pieterszoon Sweelinck ( 1562- 1621 ) : Amsterdam’lı bu besteci aynı zamanda büyük bir org ustasıdır. Org ve klavsen eserler , dini vokal eserler, şarkılar ve madrigaller besteledi.
Girolamo Frescobaldi (1583- 1643) : İtalya’da yetişti. Büyük alim ve organist olan Frescobaldi aynı zamanda San Pietro kilisenin orgcusu idi. Çok iyi klavsen çalardı. Tonalite prensibine dayanarak tonal füg esasını kurdu. Birçok org ve klavsen eserleri, madrigaller besteledi.
Heinrich Schütz ( 1685- 1672 ) :Alman dehası ile İtalyan müzik anlayışını birleştirerek sahne eserleri madrigaller yazdı.
Claudio Monteverdi ( 1567- 1643) : 5 sesli madrigaller ve operalar yazdı. Operalarında insani duyguları realist bir şekilde anlatışı ve orkestraya şiirin dramatik tarzını vermekteki başarıdan dolayı Monteverdi’ye müzik tarihinde müzikal trajedinin kurucusu gözüyle bakılır. Halkın çok sevdiği bu besteciye “Divino” (tanrısal ) ünvanı verildi.
Henry Purcell( 1659- 1695) : Organist ve klavsenist olan Purcell İngiliz müzik tarihinin en büyük bestecisidir. Operalar , şarkılar , dini eserler , kantatlar, sonatlar, klavsen ve org eserleri yazdı. 500’den fazla bestesi vardır.
Girolamo Frescobaldi (1583- 1643) : İtalya’da yetişti. Büyük alim ve organist olan Frescobaldi aynı zamanda San Pietro kilisenin orgcusu idi. Çok iyi klavsen çalardı. Tonalite prensibine dayanarak tonal füg esasını kurdu. Birçok org ve klavsen eserleri, madrigaller besteledi.
Heinrich Schütz ( 1685- 1672 ) :Alman dehası ile İtalyan müzik anlayışını birleştirerek sahne eserleri madrigaller yazdı.
Claudio Monteverdi ( 1567- 1643) : 5 sesli madrigaller ve operalar yazdı. Operalarında insani duyguları realist bir şekilde anlatışı ve orkestraya şiirin dramatik tarzını vermekteki başarıdan dolayı Monteverdi’ye müzik tarihinde müzikal trajedinin kurucusu gözüyle bakılır. Halkın çok sevdiği bu besteciye “Divino” (tanrısal ) ünvanı verildi.
Henry Purcell( 1659- 1695) : Organist ve klavsenist olan Purcell İngiliz müzik tarihinin en büyük bestecisidir. Operalar , şarkılar , dini eserler , kantatlar, sonatlar, klavsen ve org eserleri yazdı. 500’den fazla bestesi vardır.
0 yorum:
Yorum Gönder